Vårt verktøy for administrasjon av tillatelsene dine for vår bruk av informasjonskapsler er midlertidig frakoblet. Derfor kan det være noe funksjonalitet som krever ditt samtykke for bruk av informasjonskapsler mangler.
BMW 3-SERIE.
Sett deg inn og se selv. Vi tar deg med på en tidsreise og viser deg hele byggeserien til BMW 3 – fra sjarmerende BMW E21 til innovative BMW G20/G21, den yngste spiren i denne tradisjonsrike byggeserien. Vi ønsker deg mye glede med denne oversikten over et halvt århundre med BMWs historie.
Sett deg inn og se selv. Vi tar deg med på en tidsreise og viser deg hele byggeserien til BMW 3 – fra sjarmerende BMW E21 til innovative BMW G20/G21, den yngste spiren i denne tradisjonsrike byggeserien. Vi ønsker deg mye glede med denne oversikten over et halvt århundre med BMWs historie.
DEN NYE BMW 3-SERIEN.
BMW M3 Competition Touring
OVERSIKT OVER BMW 3-SERIEN.
Sporty, pålitelig og populær: I over 40 år har BMW 3 stått for en fantastisk og dynamisk kjøreopplevelse. Følelsen og kjøregleden fant veien også inn i mellomklassen, noe BMW 3-byggeserien ikke minst kan takke den daværende sjefsdesigneren hos BMW, Paul Bracq. Med BMW E21 skapte han på 70-tallet den markante grunnsteinen for en suksesshistorie uten sidestykke: Suksessen til BMW 3-serien er fortsatt en årsak til at BMW er den ledende produsenten av premiumkjøretøy.
I hittil syv generasjoner har BMW 3 stadig blitt videreutviklet og har modnet til et kjøretøy som står for sportslighet i mellomklassen som absolutt ingen andre. Det ble ikke bare lagt vekt på aspekter som design, dynamikk og individualitet, men også motorutrustningen. Intens forskning gjorde de spenstige motorene til BMW 3-serien stadig mer sparsommelige og utslippslave.
Fra en klassisk Sedan til stasjonsvognen med betegnelsen Touring, via Coupé og Cabriolet, til den 3-dørs Compact har BMW 3 blitt et høyt elsket kjøereøty i alle aldersgrupper. Alle kjøretøyene i BMW 3-serien frem til dagens har en vellykket balansegang mellom smidighet, funksjonalitet og sikkerhet. Allsidigheten til disse bilene fascinerer både forbrukere og fagpressen, noe som også gjenspeiles i dusinvis av utmerkelser. En av grunnene til dette er definitivt den gjennomgående sportslige karakteren til BMW 3-kjøretøy, og hver eneste generasjon har videreført dette.
5 PUNKTER FOR BMW 3-SERIE.
- 01 Enestående kjøredynamikk
- 02 Det ypperste av design oppfyller ønsket om ren kjøreglede
- 03 Usedvanlig bilkonsept
- 04 God plass for en aktiv livsstil
- 05 Connectivity på høyeste nivå
DEN FØRSTE GENERASJONEN.
(BMW E21)
BMW E21 får sitt sportslige utseende fra designeren Paul Bracq. Særlig den karakteristiske dobbelnyren og de runde frontlyktene gir dette kjøretøyet en egen sjarm og stil. Med 1,36 millioner solgte kjøretøy ble BMW E21 til en av de mest populære Sport Sedan-kjøretøy på 70-tallet. Med en cockpit som er tilpasset føreren, en c-stolpe med dobbel bøy (Hofmeisterknekk) og det markante hekkpartiet treffer BMW E21 smaken til det kjøpergruppen som ser etter sporty biler.
Produksjonstidsrom: 1975–1983
Motorer: 1,6–2,3 liter (55–105 kW), 4- og 6-sylindret
Lengde/bredde/høyde: 4355 mm / 1610 mm / 1380 mm
DEN ANDRE GENERASJONEN.
(BMW E30)
De markante doble frontlysene er nå standard på BMW E30, i tillegg produseres BMW E30 også som kabriolet og med fire dører. 2,34 millioner solgte biler fremviser den enorme suksessen til den nye BMW 3-serien. Det er jo ikke så rart, siden utvalget utvides betraktelig med BMW E30. I tillegg til en variant med to- og med fire dører produserer BMW for første gang en stasjonsvognvariant – den første Touring fra BMW noensinne. Det kommer også en kabriolet med nedsenkbar kalesje med i BMW 3-familien. I 1985 rullet det første kjøretøyet fra BMW med firehjulsdrift av produksjonslinjen – BMW 325ix. Til sammen ble det produsert 2,34 millioner BMW E30 i München og Regensburg.
Produksjonstidsrom: 1982–1994
Motorer: 1,6–3,2 liter (55–175 kW), 4- og 6-sylindret
Lengde/bredde/høyde: maks. 4360 mm / 1680 mm / 1380 mm
DEN TREDJE GENERASJONEN.
(BMW E36)
Den vinklede A- og C-linjen på BMW E36 ble selve symbolet for temperament og smidighet på 90-tallet. Med et forlenget og skrått stigende frontparti på BMW 3, forbedres ikke bare komforten i kupeen på den tredje generasjonen. Dette designkuppet gir nemlig også en tydelig forbedret støtbeskyttelse. Den banebrytende suksessen til BMW E36 hjelpes også av den nye Compact-versjonen av kjøretøyet, som i 3-dørs variant er utformet med et 20 centimeter kortere hekkparti. For første gang i denne byggeserien erstattes forgjengerens 2-dørs Sedan av en Coupé, som er både flatere og bredere sammenlignet med Sedan-versjonen.
Produksjonstidsrom: 1990–2000
Motorer: 1,6–3,2 liter (60–245 kW), 4- og 6-sylindret
Lengde/bredde/høyde: maks. 4433 mm / 1710 mm / 1393 mm
DEN FJERDE GENERASJONEN.
(BMW E46)
Den buede taklinjen til BMW E46 sørger for mer plass rundt hodet, dessuten settes det inn egne designelementer i Coupé, Cabriolet og Compact-versjonen for å skape et individuelt formspråk.. I tillegg til ekstra sportslig smidighet, byr BMW E46 også på bedre sikkerhet: ABS, svingbremsekontrollen Cornering Brake Control utviklet av BMW og seks kollisjonsputer hører til standardutstyret i BMW 3s fjerde generasjon. Compact-versjonen har også et helt nytt drivverk: Bensinmotorer med variabel ventilstyring (Valvetronic) som bruker omtrent ti prosent mindre drivstoff enn forgjengeren sin.
Produksjonstidsrom: 1998–2007
Motorer: 1,6–4,0 liter (77–265 kW), 4- og 6-sylindret
Lengde/bredde/høyde: maks. 4492 mm / 1780 mm / 1434 mm
DEN FEMTE GENERASJONEN.
(BMW E90, BMW E91, BMW E92, BMW E93)
På våren i 2005 ble BMW E90 vist frem på bilutstillingen i Genève. Kort tid etter avanserte den femte generasjonen av den suksessrike BMW 3-serien til «World Car of the Year». BMW E90 Sedan og BMW E91 Touring er nå betydelig kraftigere differensiert fra Coupé (BMW E92) og Cabriolet (BMW E93), med en visuell selvstendighet. Med fem centimeter ekstra lengde i forhold til BMW E46 er BMW E90 uvanlig voksen, uten at dette tar bort dens sporty attributter. Betjeningssystemet iDrive, kjent fra våre større biler, gjør nå inntog i BMW 3: Fra nå av betjenes navigasjonssystemet, infotainment og de mest vesentlige kjøretøyfunksjonene via styrehjul.
Produksjonstidsrom: 2005–2013
Motorer: 1,6–4,0 liter (90–309 kW), 4-, 4- og 8-sylindret
Lengde/bredde/høyde: maks. 4580 mm / 1817 mm / 1421 mm
DEN SJETTE GENERASJONEN.
(BMW F30, BMW F31, BMW F34)
Sporty, elegant og fremtidsorientert: Presentasjonen av BMW F30 den 14. oktober 2011 hos BMW Werk München viste virkelig frem hvilke innovative veier Bayerischen Motoren Werke hadde begitt seg ned med den sjette versjonen av BMW 3. BMW F30 sitt markante eksteriør er orientert etter den aktuelle BMW-designlinjen.. Dermed virker BMW 3 mer sporty og dynamisk enn noensinne. For første gang finnes det også motorer med hybridmotor å velge blant, takket være BMW EfficientDynamics imponerer også forbrenningsmotorene med sitt svært lave forbruk. Et partikkelfilter er standard for dieselmotoren. De iøynefallende frontlyktene, som bringer BMW F30 nærmere den karakteristiske frontgrillen, er et blikkfang. En nykommer er vår Sedan med skråhekk – BMW 3 Gran Turismo (F34). Fra denne generasjonen vil BMW sine mellomklassekjøretøy av typene Coupé og Cabriolet markedsføres som egne kjøretøy med navnet BMW 4.
Produksjonstidsrom: 2011–2019 (Sedan og Touring), GT fra 2013
Motorer: 1,5–3,0 liter (100–338 kW), 3-, 4- og 6-sylindret
Lengde/bredde/høyde: maks. 4753 mm / 1877 mm / 1455 mm
DEN SYVENDE GENERASJONEN
(BMW G20, BMW G21)
På Mondial Paris Motor Show presenterte BMW høsten 2018 med BMW G20 sin visjon om et moderne og temperamentsfullt kjøretøy. Voksne dimensjoner, forbedret strømlinjeform og vektbesparende komponenter i høykvalitets aluminium gjør BMW G20 til en verdig etterfølger i slektslinjen til BMW 3. Nye assistansesystemer som lar BMW 3 kjøre delvis selvstyrt er tilgjengelig. Også når det gjelder betjening setter BMW G20 en ny standard – blant annet takket være gester og intelligent talekommando. Dermed er BMW G20 teknisk sett enda mer forut for sin tid.. Den syvende generasjonen av BMW 3 har en perfekt symbiose av best mulig sikkerhet, innovativ betjening og sporty kjøreglede. Fra sommeren 2019 fører kjøretøyet med det interne navnet G21 BMW 3er Touring tradisjonen for sportslige BMS stasjonsvogner i mellomklassen videre. for første gang er et BMW Hybrid-kjøretøy tilgjengelig som Touring: BMW 330e har en elektrisk rekkevidde på opptil 63 km med fulladet batteri.
Produksjonstidsrom: siden 2019
Motorer: først 2,0–3,0 liter (85–275 kW), 4- og 6-sylindret
Lengde/bredde/høyde: maks. 4709 mm / 1827 mm / 1440 mm