Vårt verktøy for administrasjon av tillatelsene dine for vår bruk av informasjonskapsler er midlertidig frakoblet. Derfor kan det være noe funksjonalitet som krever ditt samtykke for bruk av informasjonskapsler mangler.
HJERTET ELLER HODET? HVA MED 'OG' I STEDET?
Kjøredynamikk og effektiv energiutnyttelse i BMW 6-serie Coupé.
Når du hører lyden fra sportseksosanlegget, er det ingen tvil om hva du har med å gjøre. Motorer med høyt dreiemoment og avansert chassis- og girkasseteknologi sørger for at du får enestående sportslige kjøreopplevelser i BMW 6-serie Coupé. Launch Control får pulsen til å øke når du akselererer maksimalt. Og i hverdagen er det godt å vite at avansert BMW EfficientDynamics-teknologi sørger for at bilen aldri bruker mer drivstoff enn situasjonen krever.
Når du hører lyden fra sportseksosanlegget, er det ingen tvil om hva du har med å gjøre. Motorer med høyt dreiemoment og avansert chassis- og girkasseteknologi sørger for at du får enestående sportslige kjøreopplevelser i BMW 6-serie Coupé. Launch Control får pulsen til å øke når du akselererer maksimalt. Og i hverdagen er det godt å vite at avansert BMW EfficientDynamics-teknologi sørger for at bilen aldri bruker mer drivstoff enn situasjonen krever.
BMW EFFICIENT DYNAMICS.
Når BMW snakker om maksimale kjøreytelser og minimalt forbruk, dreier alt seg om kjøregleden som BMW er kjent for. BMW EfficientDynamics er navnet på BMWs strategi for å minimere drivstofforbruk og utslipp, samtidig som kjøredynamikk og kjøreglede maksimeres. Disse tiltakene omfatter drivverket, energistyringen og bilkonseptet som er basert på BMW EfficientLightweight, og de er standard på alle BMW-modeller.
Den nyeste generasjonen bensin- og dieselmotorer fra BMW TwinPower Turbo-familien sørger for høyere effekt og lavere forbruk. Optimerte aerodynamiske egenskaper bidrar også til mer effektiv energiutnyttelse.
SPORTSEKSOSANLEGG.
Sportseksosanlegget gir en fet lyd som står perfekt til bilens sportslige profil. Du kan også påvirke lyden ved hjelp av integrert eksosspjeldteknikk, som styres med programmene til Driving experience-knappen. Lyden fra eksosanlegget får en fetere klang i de dynamiske kjøremodiene SPORT og SPORT+. I kjøremodiene med mer komfortable innstillinger er lyden mer diskret for å gi en behagelig og luksuriøs kjøreopplevelse på lange turer.
KJØREDYNAMIKK.
BMW 6-serie Coupé ligger perfekt på veien og har presis styring og kontant respons. Forholdet mellom smidighet og stabilitet er optimalt. BMW 6-serie Coupé har en kjøredynamikk du virkelig merker. Kraftige motorer og 8-trinns sports-automatgirkasse som standard, sørger for en komfortabel kjørefølelse helt fra første til åttende gir. Systemer, som integrert Active Steering, sørger for retningsstabilitet og enda mer dynamiske kjøreegenskaper. Den kontrollerte kraften gjør hver tur til en opplevelse.
Fascinerende sportslig.
Chassis
BMW 6-serie Coupé overbeviser med presise kjøreegenskaper og imponerende retningsstabilitet. Det tekniske grunnlaget for dette er chassiset, som sørger for at bilen ligger perfekt på veien, og ideelle kjøreegenskaper i alle situasjoner. Chassiset til BMW 6-serie Coupé kombinerer tekniske komponenter som er perfekt avstemt til hverandre, jevn aksellastfordeling i forholdet 50:50 og bakhjulsdrift. Mens bakakselen overfører motorkraften dynamisk til veien, påvirkes ikke styringen av drivkraften. Forstillingen med doble tverrstag og integral-bakakselen er også en del av chassiset. For at bilens vekt skal bli så lav som mulig, er begge i hovedsak laget av aluminium. For mindre er mer, og mindre masse betyr mer kjøredynamikk, mer komfort og mer sikkerhet.
Integrert Active Steering
Integrert Active Steering kombinerer svingbare bakhjul med variabel styreutveksling på forhjulene. I hastigheter inntil ca. 60 km/t svinger bakhjulene i motsatt retning av forhjulene, noe som gir en følelse av at bilen har kortere akselavstand fordi den blir smidigere og lettere å manøvrere. I hastigheter fra ca. 60 km/t styrer bakhjulene samme vei som forhjulene. Det gjør at akselavstanden føles lengre, slik at bilen blir mer stabil og komfortabel å styre, spesielt ved brå feltskifter i høye hastigheter.
Driving experience-knapp med ECO PRO
Med Driving experience-knappen kan du velge mellom COMFORT-modusen for standard motor- og girkasseinnstillinger, ECO PRO-modusen for økonomisk kjøring og SPORT-modusen som gjør kjøringen mer dynamisk. ECO PRO-modusen tilpasser karakteristikken for gasspedalen, girkassen og varme-/klimaanlegget, slik at energiutnyttelsen blir optimal.
ECO PRO-modus reduserer drivstofforbruket med inntil 20 prosent. Ved hjelp av funksjonene coasting, Proactive driving assistant og ECO PRO-ruteplanlegger er det mulig å redusere forbruket ytterligere. Proactive driving assistant registrerer lokale forhold ved hjelp av Navigasjonssystem Professional og gir forhåndstips. Kommer du til en lavere fartsgrense etter neste sving, anbefaler systemet deg allerede før svingen å ta foten av gasspedalen.
ECO PRO-ruteplanlegger bidrar også til å redusere drivstofforbruket. Avhengig av trafikken, kjørestilen din og forholdene på stedet foreslår den en rute som krever mindre drivstoff. Coasting-funksjonen gjør at bilen ruller med frakoblet motor i inntil 160 km/t straks du tar foten av gasspedalen og ikke bremser. I SPORT-modus reagerer bilen derimot mer spontant og tilpasses en mer sportslig kjørestil.
8-TRINNS SPORTS-AUTOMATGIRKASSE.
Den 8-trinns sports-automatgirkassen tilpasser seg kjørestilen din. Det er det samme om du kjører rolig eller dynamisk. Du kan når som helst gire manuelt i stedet for å la girkassen gire automatisk. Du girer manuelt med den dynamisk utformede velgerspaken eller girhendlene på rattet.
I SPORT-modus er giringen optimert for maksimal ytelse. Med hele åtte girtrinn jobber motoren hele tiden svært effektivt, slik at hastigheten og effektiviteten opprettholdes. Det gir også bilen raskere akselerasjon under kjøring, for eksempel ved forbikjøring.
Det ekstra 8. giret sørger for lavere turtall i høye hastigheter. Dette fører til redusert forbruk og mindre motorstøy. Den nyutviklede og effektive momentomformeren bidrar også til dette. Den 8-trinns sports-automatgirkassen byr på høy giringskomfort og effektiv drivstoffutnyttelse.
Launch Control
Launch Control er en funksjon i den 8-trinns sports-automatgirkassen som gjør at akselerasjonen fra stillestående blir optimal. Trykk kort på DSC-tasten (dynamisk stabilitetskontroll), sett velgerspaken i S, hold bremsepedalen inne og trå gasspedalen inn til kickdown for å aktivere DTC-funksjonen (Dynamic Traction Control). Slipp så bremsepedalen mens du holder kickdown, og bilen akselererer maksimalt til du slakker på gasspedalen. Dette utstyret setter førere med en sportslig kjørestil ekstra stor pris på.
BMW xDRIVE.
BMWs intelligente firehjulsdriftsystem xDrive tilpasser seg vanskelige veiforhold perfekt ved å sørge for at veigrepet alltid er optimalt. Med xDrive og dynamisk stabilitetskontroll (DSC) har din BMW godt veigrep og er retningsstabil. xDrive fordeler drivkraften mellom for- og bakakselen ved hjelp av DSC-sensorene. Dette hindrer over- og understyring i svinger, slik at bilen blir mer retningsstabil. I tillegg kan du kjøre sikkert og jevnt på glatte og bratte strekninger. DSC trenger ikke gripe inn så ofte ved dårlige veiforhold. BMW xDrive kombinerer alle fordelene ved firehjulsdrift – veigrep, retningsstabilitet og sikkerhet – med de smidige kjøreegenskapene som er typiske for BMW.
INTELLIGENT ENERGISTYRING.
Den intelligente energistyringen i BMW 6-serie Coupé omfatter som standard følgende teknologi fra BMW EfficientDynamics: ECO PRO-modus, Auto Start Stopp-funksjon og Brake Energy Regeneration. Samspillet mellom disse teknologiske løsningene sørger for bærekraftig mobilitet og maksimal energiutnyttelse.
ECO PRO-modus
Avhengig av kjørestilen din kan ECO PRO-modus hjelpe deg å redusere drivstofforbruket med inntil 20 prosent. Dette viser en intern forbruksstudie som BMW har gjennomført. Ved hjelp av funksjonene coasting, Proactive driving assistant og ECO PRO-ruteplanlegger er det mulig å redusere forbruket med ytterligere 5 prosent.
Coasting-funksjonen kobler motoren fra drivlinjen, og bilen ruller med frakoblet motor når du tar foten av gasspedalen uten å bremse i hastigheter mellom 50 og 160 km/t. Proactive driving assistant kan koble ut coasting-funksjonen ved behov.
Proactive driving assistant bruker data fra navigasjonssystemet og registrerer fartsgrenser, tettsteder, svinger, rundkjøringer og avkjøringer. Basert på disse dataene gir systemet deg tips om når det kan lønne seg å ta foten av gasspedalen.
ECO PRO-ruteplanleggeren viser deg den mest drivstofføkonomiske ruten avhengig av trafikksituasjon, kjørestil og forholdene på stedet. Kjørecomputeren viser deg hvor mange prosent drivstoff du kan spare ved å velge ECO PRO-ruten.Auto Start Stopp-funksjon
Auto Start Stopp-funksjonen sørger for at bilen bare bruker drivstoff når den kjører. Ved kortvarige stopp, for eksempel i lyskryss eller ved køkjøring, er det mulig å spare drivstoff. Derfor slår Auto Start Stopp-funksjonen av motoren straks girkassen settes i fri og du bremser bilen til den står i ro.
En indikator på informasjonsdisplayet viser at funksjonen er slått på. Motoren starter av seg selv igjen, med en gang du tar foten av bremsepedalen.
Auto Start Stopp-funksjonen går ikke ut over komforten og sikkerheten. Funksjonen aktiveres for eksempel ikke før motoren har nådd sin optimale driftstemperatur eller den innstilte kupétemperaturen er nådd. Den griper heller ikke inn dersom batterikapasiteten er for lav, eller hvis du dreier på rattet. En sentral styreenhet starter også motoren under stopp dersom det er nødvendig, for eksempel hvis bilen ruller eller det dugger på frontruten. Du kan når som helst deaktivere Auto Start Stopp-funksjonen med et tastetrykk.Brake Energy Regeneration
Hver gang du bremser, frigjøres kinetisk energi. Det er først i de siste årene vi har begynt å utnytte denne energien. Brake Energy Regeneration genererer strøm av bevegelsesenergien som frigjøres når du tar foten fra gasspedalen eller bremser. Strømmen brukes til å lade batteriet. Dette intelligente energistyringssystemet sørger for at dynamoen ikke lenger må gå permanent. Resultatet er at drivstofforbruket reduseres og ytelsen øker, helt i tråd med filosofien bak BMW EfficientDynamics.