BMW i4 eDrive40: Elektrisk forbruk, blandet kjøring WLTP i kWh/100 km[1]: 18,6–15,4; elektrisk rekkevidde, WLTP i km[2]: 491–600
{model.description}: Elektrisk forbruk, blandet kjøring WLTP i kWh/100 km[1]: {techdata.electricConsumption}; elektrisk rekkevidde, WLTP i km[2]: {techdata.electricRangeWltpCombined}
Fordelene med en elbil.
Elmotoren imponerer med sin kraftfulle akslerasjon.
I motsetning til tradisjonelle forbrenningsmototrer har en elmotor maksimalt dreiemoment helt fra start, noe som gir umiddelbar og jevn akselerasjon uten forsinkelse.
Regenerativ bremsing lader batteriet.
Biler med elmotorer har et regenerativt bremsesystem. Elmotorer overfører energi fra batteriet for å drive hjulene, og ved bremsing overføres denne energien tilbake til batteriet. Dette kalles regenerativ bremsing eller bremsekraftgjenvinning.
Kjekt å vite om BMWs elbilbatterier.
Kapasitet, ladeeffekt og vekt. Når det gjelder elbilbatterier dukker mange begreper opp. Her er en kort oversikt.
En lang levetid er av stor verdi for et elbilbatteri.
Elbilbatteriet er en av de viktigste komponentene i en elektrisk BMW. Prisen på et elbilbatteri avhenger blant annet av kapasiteten. Kort sagt, jo mer energi et elbilbatteri kan lagre, desto mer koster det. Levetiden til et elbilbatteri kan forlenges ved å ta vare på det på riktig måte, der integrerte funksjoner også hjelper til.
Hvordan du kan påvirke levetiden på ditt elbilbatteri.
Et elbilbatteri er utviklet med største omsorg, men rekkevidden og ladeytelsen reduseres noe over tid i tråd med batteriets normale aldringsprosess. Dette uttrykkes gjennom batteriets status (SoH – State of Health), som angir den maksimale energikapasiteten til et brukt elbilbatteri sammenlignet med et nytt. En lavere batteristatus tilsvarer en lavere energikapasitet, men gjennom skånsom håndtering og kjørestil kan du maksimere batteriets kapasitet.
Anbefalinger for å optimalisere levetiden til et elbilbatteri.
Hvordan elbilbatteriet bevarer sin høye energinivå.
Et elbilbatteri er utviklet for bruk i alle hverdagssituasjoner, men som alle batterier eldes det over tid på grunn av kjemiske prosesser. For å begrense tidsrelatert aldring av batteriet er det best å unngå konsekvent høye ladenivåer og høye batteritemperaturer når bilen står parkert. For å begrense syklisk aldring på grunn av et stort antall lade- og utladningssykluser, er det best å ha en forutsigbar kjørestil og lade med moderat ladeeffekt.
Lang erfaring med BMW i3.
Holdbarheten til BMWs elbilbatterier demonstreres av vår banebrytende elbil, BMW i3. Vi har observert aldringen av dets elbilbatteri siden lanseringen i 2013. Allerede under utviklingen analyserte vi aldringsprosessen gjennom simulering av omfattende kjøre- og ladetester.
Beste forutsetningene for nyere BMW-generasjoner.
Sammenlignet med nåværende modeller hadde de tidlige BMW i3-modellene svært små elbilbatterier. Men takket være teknologiske fremskritt og større batterier er nyere elbiler fra BMW enda bedre rustet til å håndtere aldring.
Det er en unik opplevelse å kjøre en elektrisk BMW.
En elbil fra BMW tilbyr en unik, avslappende og stille elektrisk kjøreopplevelse, samtidig som den fortsatt føles som en BMW. Når du tråkker ned gasspedalen, akselererer bilen øyeblikkelig og kraftfullt, med en presis pedalfølelse ved nedbremsing. Takket være at batteriet er plassert i understellet er tyngdepunktet lavt, noe somgir et imponerende veigrep.
Hvorfor en elbil akselererer imponerende raskt.
Kombinasjonen av fraværet av en konvensjonell girkasse og et umiddelbart maksimalt dreiemoment, betyr at din elektriske BMW akselererer sømløst og direkte uten å gire når du tråkker ned gasspedalen. Når du tar foten av gasspedalen, bremser din BMW like lett igjen, helt etter dine behov og avhengig av dine valgte innstillinger for regenerativ bremsing.
Hvordan en BMW bremser med intelligent regenerativ bremsing.
En elektrisk BMW analyserer kontinuerlig den aktuelle trafikksituasjonen og tilpasser automatisk nivået på regenerativ bremsing på en smart og trygg måte for maksimal effektivitet. For eksempel vil bilen rulle fritt hvis det ikke er noen trafikk foran deg, eller automatisk legge til regenerativ bremsing for å tilpasse hastigheten til trafikken foran, eller før en rundkjøring. Først ved behov for kraftige nedbremsinger aktiveres det konvensjonelle bremsesystemet. Dette smarte samspillet gjenvinner maksimalt med energi, skåner bremsene og reduserer utslippet av bremsepartikler.
Sammenligning av elbiler og priser.
{model.description}: Elektrisk forbruk, blandet kjøring WLTP i kWh/100 km[1]: {techdata.electricConsumption}; elektrisk rekkevidde, WLTP i km[2]: {techdata.electricRangeWltpCombined}
{model.description}: Elektrisk forbruk, blandet kjøring WLTP i kWh/100 km[1]: {techdata.electricConsumption}; elektrisk rekkevidde, WLTP i km[2]: {techdata.electricRangeWltpCombined}
BMW i4 eDrive40: Elektrisk forbruk, blandet kjøring WLTP i kWh/100 km[1]: 18,6–15,4; elektrisk rekkevidde, WLTP i km[2]: 491–600
BMW i7 xDrive60: Elektrisk forbruk, blandet kjøring WLTP i kWh/100 km[1]: 20,4–18,5; elektrisk rekkevidde, WLTP i km[2]: 571–624
BMW i4 M50 xDrive: Elektrisk forbruk, blandet kjøring WLTP i kWh/100 km[1]: 21,8–17,6; elektrisk rekkevidde, WLTP i km[2]: 417–521
{model.description}: Elektrisk forbruk, blandet kjøring WLTP i kWh/100 km[1]: {techdata.electricConsumption}; elektrisk rekkevidde, WLTP i km[2]: {techdata.electricRangeWltpCombined}
{model.description}: Elektrisk forbruk, blandet kjøring WLTP i kWh/100 km[1]: {techdata.electricConsumption}; elektrisk rekkevidde, WLTP i km[2]: {techdata.electricRangeWltpCombined}
BMW i7 M70 xDrive: Elektrisk forbruk, blandet kjøring WLTP i kWh/100 km[1]: 23,7–20,8; elektrisk rekkevidde, WLTP i km[2]: 490–559
BMW iX2 xDrive30: Elektrisk forbruk, blandet kjøring WLTP i kWh/100 km[1]: 17,7–16,3; elektrisk rekkevidde, WLTP i km[2]: 417–449
iX xDrive40: Elektrisk forbruk, blandet kjøring WLTP i kWh/100 km[1]: 21,4–19,4; elektrisk rekkevidde, WLTP i km[2]: 403–435
BMW iX1 eDrive20: Elektrisk forbruk, blandet kjøring WLTP i kWh/100 km[1]: 17,2–15,4; elektrisk rekkevidde, WLTP i km[2]: 430–474
iX M60: Elektrisk forbruk, blandet kjøring WLTP i kWh/100 km[1]: 24,7–21,9; elektrisk rekkevidde, WLTP i km[2]: 500–564
Spørsmål og svar om batterier og elbiler.
Ytterligere informasjon.
Elektrisk rekkevidde.
Med rekkeviddene til våre elbiler kan du enkelt nå selv fjerntliggende destinasjoner. Ruteplanleggeren viser deg lademulighetene langs veien.
Hjemme eller underveis.
Lading er ganske enkelt. Komfortabelt hjemme eller fleksibelt underveis, f.eks. ved hurtigladestasjoner. Ladenettverket vokser stadig og ladeløsningene for hjemmet utvikles kontinuerlig.
Forbruk og CO2-utslipp.
{model.description}: Elektrisk forbruk, blandet kjøring WLTP i kWh/100 km[1]: {techdata.electricConsumption}; elektrisk rekkevidde, WLTP i km[2]: {techdata.electricRangeWltpCombined}
{model.description}: Elektrisk forbruk, blandet kjøring WLTP i kWh/100 km[1]: {techdata.electricConsumption}; elektrisk rekkevidde, WLTP i km[2]: {techdata.electricRangeWltpCombined}
BMW i4 eDrive40: Elektrisk forbruk, blandet kjøring WLTP i kWh/100 km[1]: 18,6–15,4; elektrisk rekkevidde, WLTP i km[2]: 491–600
BMW i7 xDrive60: Elektrisk forbruk, blandet kjøring WLTP i kWh/100 km[1]: 20,4–18,5; elektrisk rekkevidde, WLTP i km[2]: 571–624
BMW i4 M50 xDrive: Elektrisk forbruk, blandet kjøring WLTP i kWh/100 km[1]: 21,8–17,6; elektrisk rekkevidde, WLTP i km[2]: 417–521
{model.description}: Elektrisk forbruk, blandet kjøring WLTP i kWh/100 km[1]: {techdata.electricConsumption}; elektrisk rekkevidde, WLTP i km[2]: {techdata.electricRangeWltpCombined}
{model.description}: Elektrisk forbruk, blandet kjøring WLTP i kWh/100 km[1]: {techdata.electricConsumption}; elektrisk rekkevidde, WLTP i km[2]: {techdata.electricRangeWltpCombined}
BMW i7 M70 xDrive: Elektrisk forbruk, blandet kjøring WLTP i kWh/100 km[1]: 23,7–20,8; elektrisk rekkevidde, WLTP i km[2]: 490–559
BMW iX2 xDrive30: Elektrisk forbruk, blandet kjøring WLTP i kWh/100 km[1]: 17,7–16,3; elektrisk rekkevidde, WLTP i km[2]: 417–449
iX xDrive40: Elektrisk forbruk, blandet kjøring WLTP i kWh/100 km[1]: 21,4–19,4; elektrisk rekkevidde, WLTP i km[2]: 403–435
BMW iX1 eDrive20: Elektrisk forbruk, blandet kjøring WLTP i kWh/100 km[1]: 17,2–15,4; elektrisk rekkevidde, WLTP i km[2]: 430–474
iX M60: Elektrisk forbruk, blandet kjøring WLTP i kWh/100 km[1]: 24,7–21,9; elektrisk rekkevidde, WLTP i km[2]: 500–564
[1] Offisielle verdier for drivstofforbruk, CO2-utslipp, strømforbruk og elektrisk rekkevidde er blir beregnet i henhold til foreskrevne målemetoder og i henhold til EU-forordning (EF) nr. 715/2007 som var gjeldende på tidspunktet for typegodkjenningen. WLTP-angivelsene tar hensyn til spennvidden av eventuelt ekstrautstyr (i dette tilfellet for det tyske markedet). For nye kjøretøyer typegodkjente etter 01.01.2021 eksisterer det offisielle angivelser kun i henhold til WLTP. I tillegg, i henhold til EU-forordning 2022/195, vil NEDC-verdiene i EF-samsvarssertifikatene utelates fra 01.01.2023. Du finner mer informasjon om målemetodene NEDC og WLTP på www.bmw.com/wltp
Mer informasjon om offisielt drivstofforbruk og offisielt spesifikt CO2-utslipp for nye personbiler finner du i “Leitfaden über Kraftstoffverbrauch, die CO2-Emissionen und den Stromverbrauch neuer Personenkraftwagen”, som er gratis tilgjengelig hos alle forhandlere, hos Deutsche Automobil Treuhand GmbH (DAT), Hellmuth-Hirth-Str. 1, D-73760 Ostfildern-Scharnhausen eller på https://www.dat.de/co₂/.
[2] Rekkevidden avhenger av ulike faktorer, spesielt: personlig kjørestil, kjørebaneforhold, utetemperatur, oppvarming/klimatisering, forhåndstemperering.
[3] Ladeytelsen avhenger av ladetilstand, omgivelsestemperatur, individuell kjøreprofil og bruk av andre forbrukere. Rekkeviddene som vises er relatert til WLTP Best Case. Ladetidene gjelder for omgivelsestemperaturer på 23 °C etter forrige kjøring og kan variere avhengig av bruksatferd.