Vårt verktøy for administrasjon av tillatelsene dine for vår bruk av informasjonskapsler er midlertidig frakoblet. Derfor kan det være noe funksjonalitet som krever ditt samtykke for bruk av informasjonskapsler mangler.
NYE DIGITALE LØSNINGER I BMW iX.
For første gang i BMW sin historie ser vi hvordan teknologien bak IPA (Intelligent Personal Assistant) blir vekket til liv i nye BMW iX. Teknologien er en integrert funksjon i BMW sitt iDrive-system og setter nye standarder for samspillet mellom bil og sjåfør.
For første gang i BMW sin historie ser vi hvordan teknologien bak IPA (Intelligent Personal Assistant) blir vekket til liv i nye BMW iX. Teknologien er en integrert funksjon i BMW sitt iDrive-system og setter nye standarder for samspillet mellom bil og sjåfør.
BMW satte en ny industristandard da operativ- og infotainmentsystemet iDrive hadde premiere i BMW 7-serie for 20 år siden. Ved lanseringen av BMW 7-serie i 2001 ble cockpiten ryddet for knapper og kontrollere. I stedet ble det montert en fargeskjerm i instrumentpanelet og en dreieknapp i midtkonsollen. Det multifunksjonelle systemet fikk navnet BMW iDrive og ga sjåføren store muligheter for å kontrollere kjøretøyinnstillinger, underholdning, navigering og andre funksjoner med et enkelt betjeningsverktøy.
Broen mellom det analoge og digitale.
Det nye betjenings- og infotainmentsystemet bygger bro mellom analog og digital teknologi. Digital intelligens, optimaliserte sensorer og skybaserte tjenester for et voksende utvalg av sanntidsdata, er noen av elementene. Det betyr at kjøretøyet i mange situasjoner har tilgang til mer informasjon enn føreren. For eksempel kan systemet motta og vise fareadvarsler fra andre BMW-er og forutsi tilgjengeligheten av parkeringsplasser på en destinasjon.
Neste Generasjon.
BMW iX blir den første modellen fra BMW Group som er klargjort for 5G. Det innebærer blandt annet rask kommunikasjon, trådløse oppdateringer og kapasiteten til å behandle omtrent dobbelt så mye data fra ulik kjøretøysensorer enn hva som hittil har vært mulig.
Den store, kurvede skjermen «BMW Curved Display» satt sammen av en 12,3" informasjonsskjerm og en 14,9" kontrollskjerm med touchkontroll, er kjennetegnet på neste generasjons iDrive. Brukergrensesnittet til neste generasjons iDrive er foreløpig ikke gjort kjent.
Jessica Covi, Experience Design Lead hos BMW og en del av utviklingsteamet for Intelligent Personal Assistant."Teknologi er enda bedre når den overrasker deg"
Den digitale assistenten og teknologi basert på kroppsspråk.
IPA er den ultimate digitale medpassasjeren. Med sin digitale personlighet kan du etablere et trygt forhold til assistenten ved å samhandle og stille spørsmål. Den kan oppdatere deg om status på bilen din og hvilke funksjoner den har.
Vi har snakket med Experience Design Lead hos BMW, som også er en del av utviklingsteamet for Teh Intelligent Personal Assistant, Jessica Covi.
"Et viktig øyeblikk i utviklingen av Intelligent Personal Assistant var erkjennelsen av at vi ikke trengte å tilnærme oss teknologien bak IPA fra et teknisk eller designperspektiv, men istede basere oss på virkelige mennesker og deres ikke-verbale kommunikasjon. Fra det øyeblikket fokuserte vi på tredimensjonalt bevegelsesdesign.
I løpet av de første eksperimentene brukte teamet et 3D Kinect-videokamera der deltakerne ble filmet og svarte på spørsmål ved hjelp av kroppsspråk. "Vi hadde også en hvit animert boks som beveget seg innover og registrerte og kopierte kroppsspråket til ekte mennesker - en av mange inspirasjoner for Intelligent Personal Assistant," forklarer Covi.