Vårt verktøy for administrasjon av tillatelsene dine for vår bruk av informasjonskapsler er midlertidig frakoblet. Derfor kan det være noe funksjonalitet som krever ditt samtykke for bruk av informasjonskapsler mangler.
Innovasjon og design i BMW iX.
BMW iX er begynnelsen på et helt nytt kapittel innenfor design – spesielt hva gjelder interiør. Bilen er designet for å skape en følelse av å gå inn i et rom på fire hjul. Med sitt innovative og nytenktende design, den luksuriøse loungeatmosfæren og Shy Tech-funksjonene, byr BMW iX på en helt ny opplevelse.
Nytt design.
Med grunnlag i en helt ny arkitektur, er BMW iX designet fra innsiden og ut med BMWs sedvanlige høye fokus på materialkvalitet og bærekraft. Atmosfæren i den nye helelektriske SUV-en er noe helt annet enn det du er vant til. Interiøret er designet for å skape en følelse av rom, som fører oss til et av bilens absolutte høydepunkter: det enorme panoramataket - den største glassflaten som noen gang er montert i bil fra BMW Group. Elektromagnetisk dimming justerer lysinnslippet. Det flate gulvet øker romfølelsen og gir ekstra benplass både foran og bak.
Setene for både fører og passasjerer er nyutviklet for maksimal komfort. Designet består av asymmetriske former, tydelige kontrastsømmer og moderne fargevalg. Begge forsetene har integrerte hodestøtter og byr påmulighet for både setevarme, seteventilasjon og massasjefunksjon.
Shy tech.
BMW iX byr på helt nye løsninger for de funksjonelle elementene i interiøret. Da vi først begynte å skissere innsiden av nye BMW iX, ønsket vi å skape en varm, personlig og kreativ atmosfære, noe som fikk de klassiske knappene og kontrollpanelene til å føles feilplassert. Det var der og da at Shy Tech ble født – et begrep vi bruker for å beskrive designløsninger hvor teknologien skjuler seg under overflaten. Dashbordet , som vanligvis rommer infotainmentskjermen og bryterpaneler, er i BMW iX viet til et klimaanlegg med et fåtall nødvendige knapper. Filosofien bak Shy Tech skapte også nye designutfordringer: Når så mange funksjoner har blitt digitalisert, vil de få funksjonene som fremdeles eksisterer som fysiske knapper naturlig skille seg ut mer - et blikk på midtkonsollen viser at den oppgaven er løst med glans. (Bokstavelig tatt om man ønsker.)
Konsertlokale på fire hjul.
De virkelige audiofile anbefales til å velge Bowers & Wilkins Surround Sound System, som tar lydopplevelsen til en ny dimensjon. Med et aktivt lydsystem, med fem individuelle lydprofiler, totalt 30 høyttalere, hvorav åtte er integrert i hodestøttene i setene foran og bak, og en egen 4D audio-funksjon gjennom magnetiske kontrollerte vibrasjoner i forsetene, bør ikke konsertopplevelsen være langt unna i en BMW iX.
Minimalistisk og moderne midtkonsoll.
Displayer og knapper i BMW iX er som nevnt tidligere blitt vesentlig minimalisert, noe som er tydelig på midtkonsollen, der designet og Shy Tech gir et rent og moderne utseende. I stedet for fysiske knapper, er hele flaten delt inn i forskjellige berøringsfelt. iDrive-hjulet er fortsatt på plass, men i en helt ny form. Navigajonen i iDrive-menyene, kjøremodusene og øvrige funksjoner byr på nye dimensjoner. Med en rullekontroller justeres enkelt volumet til infotainmentsystemet.
Curved display.
BMW Curved Display strekker seg langs dashbordet og er satt sammen av en 12,3" informasjonsskjerm og en 14,9" kontrollskjerm. Samhandlingen skjer gjennom, stemmestyring, håndbevegelser, berøring eller gjennom iDrive-kontrollen på midtkonsollen.
Head-Up-Display.
For første gang har projektoren til BMW Head-Up Display’et blitt montert i instrumentpanelets overflate uten ramme, noe som gjør at den ikke er synlig. Føreren ser informasjon projisert på frontruten i form av grafikk direkte i førerens synsfelt, noe som krever et veldig komplekst speilsystem. Resultatet er all viktig informasjon når den trengs, uten å måtte ta oppmerksomheten bort fra veien.