Vårt verktøy for administrasjon av tillatelsene dine for vår bruk av informasjonskapsler er midlertidig frakoblet. Derfor kan det være noe funksjonalitet som krever ditt samtykke for bruk av informasjonskapsler mangler.
9 MYTER OM ELBILER.
Vi jobber frem mytene om elbiler.
1. Elbiler har ikke lang rekkevidde.
2. Det tar lang tid å lade en elbil.
3. Det finnes ikke nok elektrisitet hvis det bare er elbiler.
4. Elbiler er dyrere enn vanlige biler.
5. Det er ingen kjøreglede i elbiler.
6. Elbiler på "fuel" er verre enn en bil med fossil bensin eller diesel.
7. Folk som produserer råvarer til batteriet har dårlige arbeidsforhold.
8. Utslipp fra batteriproduksjonen tar bort miljøgevinsten.
9. Batteriet kan ikke gjenvinnes etter bilens levetid.
Myte 1: Elbiler har ikke lang rekkevidde.
Lave temperaturer påvirker ikke rekkevidden like mye som før. Batteriene er videreutviklet og i BMW-biler kan du forvarme kupéen via appen mens bilen lades. På den måten brukes ikke ekstra strøm til å varme opp bilen mens du kjører, samtidig som batteriet er varmt fra lading. Det betyr også at batteriet ikke trenger å jobbe så hardt fra oppstart, noe som er gunstig for rekkevidden.
I tillegg er for eksempel rekkevidden til BMW iX3 opp til 459 km* og den i4 hele 590 km*, noe som er langt over det gjennomsnittlige dagsbehovet. Hvor lang rekkevidde du får vil fremdeles avhenge av hvordan din kjørestil ser ut. Jo mer aggressiv kjøring, desto mer strøm kreves fra batteriet.
Myte 2: Det tar lang tid å lade en elbil.
Vel, i gjennomsnitt er en bil parkert 23 timer i døgnet, og brukerundersøkelser viser at vi lader bilen vår på samme måte som vi lader mobilene våre; Om nettene når vi sover eller på jobb, dvs. når det er god tid. Timene det tar å lade bilen trenger altså ikke være noe hinder for å kjøpe en ladbar bil.
I tillegg vil elbilen ved hurtigladestasjoner kunne lades til 80% kapasitet på bare 30 minutter.
Myte 3: Det finnes ikke nok elektrisitet hvis det bare er elbiler.
Det snakkes om at dagens strømnett ikke ville kunne lade alle biler på strøm. Men siden ikke alle bytter til elbil over natten, vil det ikke være noen bekymring.
Elbilen er så energieffektiv at den totale økningen i strømbruk ikke vil være så stor.
Myte 4: Elbiler er dyrere enn vanlige biler.
Jovist, kjøpesummen er fortsatt høyere, men utviklingen går raskt, og når etterspørselen øker, vil produksjonen utvikle seg og prisene vil falle. Men allerede nå er det noe økonomiske fordeler med elbil:
- MVA fritak ut 2020.
- Skattepliktig verdi er lav.
- Energikostnaden per mil er veldig lav.
- Elbiler har ikke så stort servicebehov som konvensjonelle biler på grunn av færre bevegelige deler.
I tillegg er det muligheten for privat leasing, et enkelt og fleksibelt "bileierskap". Les mer om privatleasing for BMW i3.
Myte 5: Det er ingen kjøreglede i elbiler.
Tenk deg at du fjerner forbrenningsmotor, girkasse og transmisjon. Det er mye vekt som forsvinner og gjør bilen lettere. Joda, batteriet i elbilen veier en del, men det er integrert i bilens bunnplate, noe som gir et lavt tyngdepunkt med fantastiske kjøreegenskaper som resultat.
Elbilen har også et jevnt dreiemoment som gjør akselerasjonen både direkte og smidig. Alle hestekrefter kan utnyttes fra starten. Ta for eksempe i4, her får du en toppeffekt på 390 kW (530 hk) og den gjør 0-100 km/t på 4 sekunder.
Myte 6: Elbilar på ”fulel” är värre än bilar med fossil bensin eller diesel.
Det stemmer ikke. Elbiler er mye mer effektive og utslippene ved bruk er dramatisk mye mindre. Så til og med elbiler fra ikke-fornybare energikilder er bedre enn konvensjonelle biler med bensin eller diesel.
Siden 2017 kjøper BMW også bare elektrisitet produsert fra fornybare kilder. BMW i3 er for eksempel produsert av strøm fra 100% fornybare kilder.
Myte 7: Folk som produserer råvarer til batteriet har dårlige arbeidsforhold.
Dette er dessverre til en viss grad sant. Det er regioner i verden med dårlige arbeidsforhold, men det finnes alternativer. For eksempel har BMW kontrakter med råvareforhandlere som garanterer en bærekraftig og rettferdig produksjon for alle involverte.
Myte 8: Utslipp fra batteriproduksjonen tar bort miljøgevinsten.
Det kommer an på. Generelt er det faktisk bedre, men det finnes tilfeller der strømproduksjonen er dårlig. For BMW anvendes bare fornybar energi i produksjonsprosessen. En viktig faktor for å holde miljøpåvirkningen fra ladbare biler nede, er å sikre at batteriene blir produsert på en klimasmart måte. For to år siden startet BMW et teknisk konsortium med den svenske batterifabrikken Northvolt og den belgiske batteriutvikleren Umicore, hvor målet er å skape en fullt bærekraftig miljøkjede for battericeller – fra produksjon til resirkulering.
Et trinn på veien var for eksempel da råmaterialet Kobolt og Litium for BMW iX3 ble innkjøpt direkte av BMW og levert til produsenten, uten mellomledd.
9. Batteriet är elbilarnas akilleshäl.
Batteriet ska inte ifrågasättas varken mer eller mindre jämfört med konventionella drivlinor. I princip behöver du som kör en elbil inte oroa dig över batteriets uthållighet, i en BMW är batteriet utvecklat så att det ska leva lika länge som bilen.
I BMW i3 till exempel finns det en garanti på livslängden på upp till åtta år eller 160.000 kilometer.
Myte 9: Batteriet kan ikke gjenvinnes etter bilens levetid.
Det stemmer ikke. Når batteriets livssyklus i en BMW er over, kan de brukes som stasjonære energilagringsenheter. Til slutt gjenvinnes cellene og råvarene gjenbrukes.
Verdier uten parentes gjelder basismodellen med standard girkasse, mens verdier i parentes gjelder modellen med girkasse som leveres som ekstrautstyr.
Brennstoff-forbruket og CO2-utslippstallene ble beregnet i henhold til EU-forordning (EF) 715/2007 som var gjeldende på tidspunktet for typegodkjenningen. Tallene refererer til et kjøretøy med grunnleggende konfigurasjon, og den beregnede forbruksinformasjonen tar hensyn til ulik størrelse på valgte hjul, dekk og ekstrautstyr.
* Verdier basert på WLTP-testsyklusen.
Fra 1. januar 2020 ble NEDC kjøresyklusen erstattet med WLTP. Kjøretøy testet med WLTP kjøresyklus gir mer realistiske verdier med tanke på drivstoffforbruk, energiforbruk og utslipp, hvor NEDC ville gitt lavere verdier. WLTP, utslipps- og forbruksverdier finnes i de veiledende prislistene på www.bmw.no/prislister. Du finner mer informasjon om WLTP på www.bmw.no/wltp.