Vårt verktøy for administrasjon av tillatelsene dine for vår bruk av informasjonskapsler er midlertidig frakoblet. Derfor kan det være noe funksjonalitet som krever ditt samtykke for bruk av informasjonskapsler mangler.
HVORDAN BMW SKAPER POENGENE MED ELEKTRISK KJØREGLEDE.
Når Hans Zimmer tenker på lyden av en BMW, tenker han tilbake til barndommen. I samarbeid med BMW Group har den prisbelønte Oscar-vinneren slått seg sammen med BMW Group Sound Design for å utvikle en spesiell lyd for de nye elbilene fra BMW – BMW Iconic Sounds Electric. Vi ser tilbake på hans egne tidligere lydspor og den akustiske reisen fra første idé til lydpremieren i den ferdigproduserte bilen.
Hva gir en film sin identitet? God scenografi, et nyskapende manus og et visuelt konsept. Men mer enn noe annet er det et godt lydspor som virkelig gir historien liv. Det samme gjelder kjøretøy. At det skiller seg ut i design og chassis, gir en definerbar kjøreopplevelse. Men det er lyden som kjøringen skaper, som er direkte forbundet med følelsen. Fans og eksperter har for eksempel alltid kunnet kjenne igjen lyden av en forbrenningsmotor fra BMW. Men hvordan overfører du den følelsen til den stillegående elbilen? «Hver BMW har sin egen karakter, noe som gjenspeiles i lyden», avslører Zimmer. Dette gjelder spesielt for de elektriske modellene, men i en ny tolkning.
BMW Iconic Sounds Electric leverer nye og emosjonelle lydspor til selskapets elektriske modeller. De er skapt gjennom et samarbeid mellom BMW Group, BMW Groups Creative Director Rezo Vitale og den Grammis- og Oscar-vinnende filmmusikkkomponisten Hans Zimmer. Zimmer har nå fått oppleve lydpremieren på sin nyeste komposisjon for elbilene under et besøk i München.
Et nytt kapittel i den akustiske reisen som startet i barndommen hans.
- Hans Zimmer«Som barn pleide jeg å vente spent på at foreldrene mine skulle komme hjem. Jeg kunne høre den spesifikke lyden av min mors BMW og min fars BMW, og skille dem fra hverandre. Lyden av bilen som kom innebar alltid trygghet for meg.»
LYDEN AV FØLELSEN AV KOMFORT.
I løpet av hans nesten 40 år lange karriere, som spenner over 200 filmer og TV-prosjekter, har den 11 ganger Oscar-nominerte komponisten laget filmmusikk til bestselgere som «Gladiator», «Pirates of the Caribbean» og «The Lion King». Det var den sistnevnte filmen som med rette ga ham prisen. Zimmer utviklet også fremtidsvisjonene i «Blade Runner 2049» og i nyinnspillingen av «Dune», begge ganger i samarbeid med regissøren Denis Villeneuve. Zimmer utviklet sine egne lydstrukturer for «Batman Begins» og «The Dark Knight» – en slags akustisk identitet for Gotham City. Komponisten er fascinert av lyden av storbyer. De låner sin unike karakter til livet der, arkitekturen og naturen. Ifølge Zimmer er lyder og toner uløselig knyttet til følelser og minner. Og det fra en tidlig alder, avslører han for oss.
«Som barn pleide jeg å vente spent på at foreldrene mine skulle komme hjem. Jeg kunne høre den nøyaktige lyden av min mors BMW og min fars BMW, og skille disse lydene fra hverandre. Lyden av bilen som kom innebar alltid trygghet for meg, en følelse av sikkerhet og at alt var som det skulle være. Mor og far var hjemme. Det var som et beroligende akustisk signal om at det var leggetid. Jeg pleide å stå på en stol, se ut av vinduet og vente på den lyden.»
Det var begynnelsen på en lidenskap for lyd. Foreldrene lærte også Zimmer fra tidlig alder av å rette blikket fremover, «Faren min jobbet som forsker frem til han døde i 1963. I 1962 sørget han for at alle selskapet firmabiler, og spesielt alle BMW-biler, ble bygget om og utstyrt med katalysatorer. På den tiden, og fordi han var kjemiker, forsto han nemlig at vi må beskytte planeten. Så jeg vokste opp med et veldig grønt syn på livet. Jeg var bare 5 år gammel da.» Tiår senere finner Zimmer seg selv aktivt ridende på den nye elektriske mobilitetsbølgen. Som er et fantastisk terreng for komponisten. «Jeg synes at elbiler er spesielt spennende. Særlig når jeg hører dem med våre toner og lyder. Lyden vår gir bilene en identitet. Den musikalske skalaen har bare 12 toner, og vi brukte tre av dem for å lage BMW-lyden.»
I HARMONIENS SPOR.
BMW Iconic Sounds Electric begynte som et samarbeid mellom BMW Group og Hans Zimmer med formål om å skape et revolusjonerende lyddesign og konsept for BMW sin elbilpark, og til syvende og sist skape lyden for fremtiden. Komponisten var åpenbar glad for å være en del av prosjektet: «For første gang siden den industrielle revolusjonen har vi en unik mulighet til å designe og definere lyden av byene våre helt på nytt. Og vi er på ingen måte hindret av mekaniske begrensninger. Det handler om å skape noe som blir en følelsesmessig opplevelse.»
Zimmer har ofte utviklet lyder for biler og kjøretøy for å forme den akustiske bakgrunnen i filmer – lyder som kan være troverdige, men som faktisk er oppfunnet, slik som med Batmobile. Men hvordan gikk han frem for å gjøre følelsene håndgripelige i en bil som kommer til å kjøre i gatene i det virkelige liv? «Som en musiker, og da mener jeg ikke å lære akkorder og musikk eller spille et instrument», understreker Zimmer. Han mener at det avgjørende med musikk er å spille. «Du spiller musikk. For å spille musikk må du være leken. Når du omfavner en del av en musikers lekenhet, blir livet litt bedre. En av retningslinjene mine var å gi disse bilene en vakker og leken lyd. Lyd som gir føreren en behagelig, trivelig følelse selv på en regnfull morgen og som får dem til å smile på reisen til jobben.
- Renzo Vitale, Creative Director Sound BMW Group.«Lydlandskapene som er laget for My Modes er en komposisjon bestående av varierende former for lyd, hvorav noen er mer tradisjonelle, mens andre er splitter nye kreasjoner. Menneskestemmer og klassiske instrumenter danner grunnlaget, mens mekaniske lyder og uvanlige kombinasjoner er satt sammen for å skape ulike toner.»
FRA ET TOMT LERRET TIL ET AKUSTISK EVENTYR.
I løpet av den kreative prosessen med BMW-teamet ønsket Zimmer og Vitale å skape et formål for å bruke lyden av BMW Iconic Sounds Electric. De ville skape et hvitt lerret som passasjerer kan fargelegge med sine egne følelser. «Lyden når du kjører en elektrisk BMW varierer innenfor de forskjellige, modellspesifikke lydene avhengig av hvilken My Mode som er valgt. Fem forskjellige My Modes som skaper en enhetlig brukeropplevelse i interiøret, og som er rettet mot førerens personlige preferanser. Hver My Mode fokuserer på forskjellige aspekter ved kjøretøyets karakter. Det er også noe som kan høres i lyden», forklarer Vitale. I My Mode Personal, standardinnstillingen for BMW iX (BMW i4 har Comfort som standard), bruker BMW Iconic Sounds Electric et sfærisk lydmønster og mange tonale komponenter for å formidle en grunnleggende akustisk modus som uttrykker kjøretøyets progressive og selvstendige karakter. Lydvarianten du hører i interiøret når Personal eller Comfort er valgt, danner også grunnlaget for lyden som høres ute via det akustiske varslingssystemet for fotgjengere. My Mode Sport utgjøre en kontrast til den harmoniske og elegante lyden til My Mode Personal and Comfort. Den aktive kjøreopplevelsen vektlegges mye mer i denne modusen. Lydlandskapet her har en utpreget akustisk tilstedeværelse og ekstremt dynamisk modulasjon. Dette gir føreren en umiskjennelig tilbakemelding på motorens kraft og aktuell kjøremodus.
Lyden i My Mode Expressive kompletteres også av neonfarger med høy kontrast og forskjellige abstrakte mønstre på displayet i førersetet. Basstonen er fiolin. Når du akselererer, høres flere lyder som legges oppå hverandre og som øker etter hvert som hastigheten øker. Den første fullstendige akkorden høres ved 60 km/t og etterfølges av en andre fullstendig akkord ved 120 km/t. Lyden forblir den samme når du holder konstant hastighet, men volumet reduseres for å kunne holde konsentrasjonen på den stillegående driften av kjøretøyet. Den akustiske opplevelsen i My Mode Expressive står i sterk kontrast til de grunnleggende innstillingene i My Mode Relax. Når denne innstillingen er valgt, ligger fokuset på trivsel og harmoni. Grafikken på displayet står selvsagt i stil og viser kystlinjer, innsjøer og elver, noe som gir en myk, subtil og harmonisk komposisjon som tar deg med på en roligere reise. «Dette lydbildet reduseres førerens spenninger og bidrar til aktivt å legge stresset bak seg», sier Renzo Vitale når han beskriver konseptet. Det er bare i My Mode Efficient at den akustiske tilbakemeldingen blir fullstendig undertrykt. Føreren har også muligheten til å deaktivere kjørelyde i de andre My Modes ved å endre innstillingene i iDrive-menyen.
LEGG UT PÅ DIN EGEN AKUSTISKE REISE.
«Tross alt er meningen med et tomt lerret å være åpen for overraskelser», forklarer Zimmer. «Det handler ikke om at Renzo og jeg skal fortelle alle hva de skal føle når de lytter og kjører. Vi ønsker å åpne en dør og gi dem muligheten til å utforske sin egen akustiske reise. Vi prøver menneskeliggjøre teknologien i bilen, menneskeliggjøre opplevelsen og menneskeliggjøre reisen. Vi tenker nå på reisen fra A til B gjennom ørene våre, så blir også kjøreopplevelsen i en BMW forvandlet til et lydeventyr.»