Vårt verktøy for administrasjon av tillatelsene dine for vår bruk av informasjonskapsler er midlertidig frakoblet. Derfor kan det være noe funksjonalitet som krever ditt samtykke for bruk av informasjonskapsler mangler.
FORBRUK OG UTSLIPP.
BMW EfficientDynamics: Detaljer om målemetoder for drivstofforbruk og CO2-utslipp samt om dieselteknologi.
Drivstofforbruket og CO2-utslippene til nye kjøretøy bestemmes ved hjelp av en standardisert prosedyre. I september 2018 ble den forrige New European Driving Cycle (NEDC) erstattet av en mer dagligdags kjøresyklus kalt WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure). I tillegg brukes RDE (Real Driving Emissions) utslippstest, som måler utslipp av forurensende stoffer direkte på veien. Med de nye testprosedyrene vil forbrukerne kunne estimere drivstofforbruket og utslippene til kjøretøyet enda bedre i fremtiden. Denne siden gir også nyttig informasjon om bærekraft og effektivitet til dieselmotorer.
5 FAKTA OM WLTP TESTMETODE.
- 01 Den nye lovfestede WLTP-forbruksmålingen er mer realistisk.
- 02 Testene har lengre varighet, gjennomføres med høyere hastighet med en mer dynamisk gjennomføring.
- 03 Normverdiene for den nye målemetoden er nærmere reellt forbruk.
- 04 Informasjonen gir større åpenhet når det gjelder forventede drivstoffkostnader.
- 05 WLTP-målemetoden ble introdusert gradvis fra 1. september 2017.
WLTP TESTMETODE.
Nøyaktig testprosedyre for mest mulig realistiske verdier for drivstofforbruk og CO2-utslipp.
WLTP-testmetoden er basert på reelle kjøredata samlet inn over hele verden, noe som betyr at verdiene som blir registrert, også vil være mer realistiske. Det betyr bl.a. at det er definert nye, betydelig strengere testbetingelser og høyere testhastigheter og at testen varer lenger (30 i stedet for 20 minutter).
For en mer presis bestemmelse av CO2-utslipp er standardutstyr og spesialutstyr til et kjøretøy inkludert i testprosedyren. Dermed vil hver bil ha to verdier: Laveste og høyeste normerte forbruksverdi basert på aerodynamikk, vekt og rullemotstand. Takket være WLTP-metoden er det enklere å vurdere forbruket og CO2-utslippet til en bil. For en bestemt kjøretøykonfigurasjon blir den individuelle normerte verdien sendt direkte ut. Avvik er fremdeles mulig i faktisk bruk med denne testprosedyren. Uavhengig av dette vil forbruket i daglig bruk og CO2-utslippet påvirkes av topografi, klima og personlige kjøretekniske betingelser. I tillegg påvirkes forbruket av trafikksituasjonen, hvor tungt bilen er lastet og f.eks. klimaanleggets innstillinger. En ting er sikkert: Testbetingelsene er mer virkelighetsnære enn tidligere. Det betyr at vi på papiret kan forvente høyere forbruks- og CO2-verdier for biler med forbrenningsmotor og lavere rekkevidde for biler med elmotor. Men dette betyr ikke at det faktiske forbruket er høyere, eller at den faktiske rekkevidden er lavere. I tillegg arbeider BMW Group kontinuerlig med ny teknologi for å redusere forbruket og øke rekkevidden.
Alle BMW Group-biler som kan bestilles i EU28+ er godkjent i henhold til WLTP-prosedyren.
I Tyskland bestemmer imidlertid lovgiveren at verdiene som er målt med WLTP-metoden i utgangspunktet kommuniseres tilbake til NEDC-verdier. EU-kommisjonen har utviklet en korrelasjonsmetode som er bindende for alle bilprodusentene.
Denne fasen er ment å forenkle overgangen. Overgangsperioden avhenger av lovgivningen i det enkelte landet og varierer dermed fra land til land.
Fra september 2018 er alle bilprodusenter lovpålagt å teste alle biler som selges i EU samt i Sveits, Tyrkia, Norge, Liechtenstein og Israel (EU28+) med WLTP-metoden.
Fra januar 2021 må alle kjøretøy med WLTP-verdier identifiseres og kommuniseres i alle land som vedtar EU-lovgivning om kjøretøyregistrering.
WLTP BESKRIVES I VIDEO.
Denne filmen gir deg en innføring i de viktigste grunnfunksjonene til WLTP-testmetoden.
WLTP SAMMENLIGNET MED NEDC.
Lær mer om forskjellene mellom den gamle og den nye testmetoden.
Testmetode | NEDC | WLTP | |
---|---|---|---|
Testvarighet | 20 min. | 30 min. | |
Testens varighet | 11 km | 23,2 km | |
Stillstandstid | 25 % | 13 % | |
Testfaser | Bykjøring, landeveiskjøring (blandet kjøring) | Lav, middels, høy og svært høy (blandet kjøring). I tillegg "City" for elbiler og kjøretøyer med Plug-in hybriddrift | |
Geschwindigkeit | Gjennomsnitt: 34 km/t Maksimalt: 120 km/t | Gjennomsnitt: 46,6 km/t Maksimalt: 131 km/t | |
Starttemperatur | 20–30 °C; Kaldstart | 14 °C (testet ved 23 °C, korrigert for 14 °C) kaldstart | |
Ekstrautstyr | Ikke inkludert i beregningen. | Alt ekstrautstyr som påvirker aerodynamikk, vekt og rullemotstand, er inkludert i beregningen. |
REELLE KJØREUTSLIPP (RDE).
Realistisk måling av forurensende utslipp under kjøring på veien.
Siden mai 2016 vil RDE-målinger (Real Driving Emissions) være obligatorisk for alle bilprodusenter i EU og i Sveits, Tyrkia, Norge, Liechtenstein og Israel. RDE-testene måler utslippet av skadelige stoffer direkte under kjøring på vei, f.eks. svevestøv (partikler) og nitrogenoksid (NOx). På denne måten bestemmes gjennomsnittlige utslippsverdier som kan forventes ved vanlig bruk.
For å redusere disse skadestoffverdiene ved hverdagsbruk ytterligere, bruker BMW Group flere teknologiske løsninger for reduksjon av avgassutslipp i modellene sine.
Die BMW BluePerformance Maßnahmen zum Beispiel verringern den Ausstoß von Stickoxiden bei Dieselmotoren. Med introduksjonen av den nye 6-sylindrede dieselmotor-generasjonen fra 2020, vil katalysatoren nær motoren erstattes av et enda kraftigere SCR-system nær motoren. Dette forbedrer NOx-verdiene ytterligere, spesielt i bykjøring. I tillegg gir en andre SCR-katalysator i understellet ytterligere støtte, som avhengig av kjøretøy har sin egen AdBlue®-dosering.
BMW Group var den første produsenten som innførte kombinasjonen av NOx-katalysator og SCR-system i serieproduksjonen. Med etableringen av dobbel AdBlue®-dosering setter BMW nok en gang nye standarder for avgassrens og reduksjon av forurensning.
Dessuten blir dieselbiler siden 2006 utstyrt med partikkelfilter for å redusere utslipp av svevestøv. Spesielle partikkelfiltre brukes nå også over hele linjen for bensinmodellene.
På denne måten er BMW Group i stand til å overholde RDE-grenseverdiene i Euro 6d-utslippsstandarden, som har vært obligatorisk for alle nye kjøretøyer siden januar 2020. I motsetning til Euro 6c setter Euro 6d-utslippsstandarden nå også grenseverdier for antall partikler og nitrogenoksider under RDE-kjøring.
MOTORER MED BMW TWINPOWER TURBOTEKNOLOGI.
Kraftfull og effektive: BMW bensin- og dieselmotorer.
Innovative bensin- og dieselmotorer med BMW TwinPower turboteknologi danner kjernen i alle BMW-modeller. De kombinerer det nyeste innen innsprøytningssystemer, helvariabel effektstyring og innovativ turboladerteknologi.
BMW TwinPower Turbo bensinmotorer.
Den innovative 3-sylindrede bensinmotoren med usedvanlig rolig motorgange, den 4-sylindrede bensinmotoren og den 6-sylindrede BMW TwinPower Turbo bensin-rekkemotoren som har mottatt "Engine of the Year Award" flere ganger, setter standarder. Den nyeste generasjonen i BMW EfficientDynamics-motorserien utmerker seg med lavere forbruk, lavere utslipp og mer krefter enn sine forgjengere.
Disse innovasjonspakkene for mer effektiv drivstoffutnyttelse og bedre kjøredynamikk er en milepæl i BMW EfficientDynamics-strategien. De kombinerer den nyeste innsprøytningsteknologien og Valvetronic helvariabel ventilstyring inkludert dobbel-VANOS med innovativ turboladerteknologi. Resultatet er en svært effektiv motor som er et strålende eksempel på BMWs anerkjente motorkompetanse.
BMW TwinPower Turbo dieselmotorer.
BMW TwinPower Turbo dieselmotorene er et godt eksempel på konsekvent implementering av prinsippet bak BMW EfficientDynamics: Kombiner de beste verdiene for økonomi, kraftutbytte og kjøreatferd med lavt forbruk. De er kjent for effektiv drivstoffutnyttelse og dynamiske kjøreytelser. De 3-sylindrede BMW TwinPower Turbo dieselmotorene er ideelle basismotorer, de innovative 4-sylindrede BMW TwinPower Turbo dieselmotorene og de ekstra kraftige 6-sylindrede BMW TwinPower Turbo diesel-rekkemotorene slipper ut få skadelige stoffer og produserer lite friksjon. Dette gir deg garantert maksimal kjøreglede. Dieselmotorene i BMW EfficientDynamics-familien er konstruert i lett aluminium og har turbolading med variabel turbingeometri. Nyeste generasjon direkte common-rail-innsprøytning står for drivstoffinnsprøytningen.
BMW DIESELMOTORER: PROGRESSIV OG EFFEKTIV.
Dieselen er ikke bare en viktig økonomisk motor, den er også et innovativt og svært effektivt driftssystem. Takket være den innovative AdBlue®-injeksjonsteknologien er nitrogenutslipp fra moderne BMW dieselbiler nær null. Ytterligere rengjøringsprosesser for avgass brukes til å redusere forurensende utslipp ytterligere. I BMW Group videreutvikles og forbedres alle typer drivverk parallelt.
VERD Å VITE OM TEMA DIESEL.
Enten bærekraft, økonomi eller effektivitet: Det er mange gode grunner som er til fordel for moderne dieselmotorer. Men det er ofte mangel på fakta og bakgrunnsinformasjon. Skaff deg oversikt selv og få her en informativ oversikt over emnet dieseldrift og forurensende utslipp.
Dieselen og miljøet
EU og mange andre land rundt om i verden har forpliktet seg til en betydelig reduksjon av klimagassen CO2. Dieselmotoren spiller en viktig rolle i å oppnå dette klimamålet, fordi dieselbiler har en god CO2-balanse på grunn av deres lavere forbruk. For eksempel produserer en diesel som oppfyller EU-standarden Euro 6 rundt 15 % mindre CO2 enn en sammenlignbar bensinmotor. På denne bakgrunn har dieselbiler spart rundt 1 000 000 000 tonn CO2 i Europa de siste 20 årene. Og takket være partikkelfilter, som har vært standardutstyr hos BMW siden 2006, er andelen dieselbiler for motorrelaterte svevestøvutslipp praktisk talt ikke lenger relevant.
Svevestøv og partikkelfilter
Svevestøv er betegnelsen som brukes for alle faste stoffer fordelt i luften. Naturlige kilder er erosjon, luftbåret støv, vulkanutbrudd, men også pollen. I tillegg til veitrafikk inkluderer menneskeskapte kilder luft- og skipstrafikk samt industri. Rundt 20 % av svevestøv er forårsaket av biler, mindre av avgasser enn av dekkslitasje og turbulens. Takket være partikkelfilter som er installert som standard i BMW Group siden 2006, avgir våre kjøretøyer nesten ingen motorrelaterte svevestøvutslipp.
Hva er egentlig CO₂?
Karbondioksid, eller karbonstoffdioksid, er en klimagass som produseres for eksempel ved å brenne kull, diesel, bensin, naturgass eller tre. I naturen spiller det en viktig rolle i stoffskiftet til mange levende ting og planter. I overkant bidrar imidlertid CO2 også betydelig til drivhuseffekten og dermed til klimaendringene. I EU er trafikken ansvarlig for nesten 30% av de totale CO2-utslippene, hvorav 72% skyldes veitrafikk. Uten diesel, som avgir mindre CO2 enn en bensinmotor på grunn av det lave forbruket, ville CO2-verdiene være betydelig høyere.
Hva betyr NOx?
NOx er det samlet betegnelse på nitrogenoksider, de gassformige oksidene til nitrogen (N). For høye NOx-konsentrasjoner belaster lungene og kan skade planter. Nitrogenoksider produseres når drivstoff brennes ved høye temperaturer, men også kull, olje, tre eller avfall. Mellom 1990 og 2017 gikk NOx-utslippene fra veitrafikken ned med over 60%. Andelen vegtrafikk i det totale NOx-utslipp i EU i 2017 var rundt 37,5%. BMW er avhengig av en flertrinns prosess for å redusere nitrogenoksid, som nå generelt er anerkjent som ekstremt effektiv. I tillegg til å redusere utslippene i motoren og tilbakeføring av avgass, inkluderer dette etterbehandling av avgass gjennom en kombinasjon av NSC (NOx-katalysator = Nitrogen Oxide Storage Catalytic Converter) og SCR-system (Selective Catalytic Reduction). SCR-katalysatoren, i kombinasjon med avgassens temperatur og AdBlue®-injeksjonen, konverterer de giftige nitrogenoksidene til de ikke-giftige komponentene vann og nitrogen.
I den nye 6-sylindrede dieselmotoren fra BMW, erstattes det forrige, meget kraftige etterbehandlingssystemet for eksosgass bestående av NOx-katalysator, DPF og understell SCR av et system med enda større funksjonspotensial. Et SCR-system nær motoren (på DPF) er supplert med et SCR-system i understellet for å kunne dekke et veldig bredt motorområde med optimal NOx-konvertering. Dette er også grunnlaget for fremtidige utslippsstandarder.EU-utslippsnorm
EUs utslippsstandard definerer grenseverdiene for utslipp avhengig av kjøretøytype og motor. Nye kjøretøyer må hvert år oppfylle strengere utslippsstandarder for å bli godkjent og registrert. Enten diesel- eller bensinmotor: Alle nåværende nye kjøretøyer fra BMW Group oppfyller Euro 6-utslippsstandarden. Du vil finne utslippsklassen til kjøretøyet ditt som er relevant for EF-typegodkjenningen i typeattesten under V9.
Miljøsoner
For å overholde EUs forurensningsgrenser i sterkt forurensede byer og for å forbedre luftkvaliteten på lang sikt, har noen store europeiske byer trafikkbegrensede miljø- eller lavutslippssoner. Avhengig av land, kan disse bare kjøres på under visse forhold, for eksempel betegnelse på spesielle miljømerker eller oppfyllelse av visse forurensningsklasser. Enten diesel- eller bensinmotor: Alle nåværende nye kjøretøyer fra BMW Group oppfyller Euro 6-utslippsstandarden og er derfor godkjent for de fleste europeiske miljøsoner.
Miljømerke
Miljømerket gir informasjon om EUs utslippsklasse for et kjøretøy. Det kreves i noen større europeiske byer som for eksempel Berlin for å kunne kjøre i miljøer for lave utslipp. Avhengig av nivået av forurensende utslipp, mottar kjøretøyer i dag enten ingen, et rødt, et gult eller et grønt miljømerke. De aktuelle nye kjøretøyene fra BMW Group oppfyller alltid Euro 6-utslippsstandarden og får det grønne miljømerket ved registrering. Dette gir deg rett til å kjøre i de fleste miljøsonene i Europa med din nye BMW.
FAQ – MÅLEMETODE FOR FORBRUK OG UTSLIPP.
Du spør – vi svarer.
Hva er WLTP?
WLTP står for Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure.
Dette er en ny testmetode for realistisk beregning av drivstofforbruket og CO2-utslippet til en bil. Denne metoden er lovpålagt for alle biler fra september 2018. WLTP avløser NEDC som gjaldt hittil.Hva er WLTP-kjøresyklusen?
Forbruket og utslippet til en bil er blant annet avhengig av kjørestilen. Derfor er det samlet inn kjøredata fra hele verden til WLTP-prosessen. Basert på disse dataene er det definert fire faser med ulike gjennomsnittshastigheter: lav, middels, høy og svært høy. Innenfor disse fasene blir bilen akselerert, bremset, stanset osv. med forskjellig intensitet for å gjenspeile vanlige kjøresituasjoner. Kombinasjonen av disse fasene gir en kjøresyklus, som oppgis som verdi for blandet kjøring i opplysningene fra produsentene. Siden elbiler og hybridbiler brukes mye til bykjøring, har kjøresyklusen en femte fase: City-fase Den består av gjennomsnittshastighetene lav og middels.
Hva innebærer WLTP for meg?
Gjennom innføringen av WLTP-metoden blir de oppgitte forbruks- og CO2-verdiene nærmere verdiene ved faktisk bruk. Uavhengig av dette, bidrar også hensynet til individuelt spesialutstyr i WLTP-testprosedyren til mer realistiske verdier, ettersom de er basert på din personlige kjøretøykonfigurasjon. Samtidig betyr imidlertid mer realistiske verdier også høyere forbruk og CO2-standardverdier for kjøretøy med forbrenningsmotorer, samt spesifikasjoner for lavere rekkevidde for elektriske kjøretøy og Plug-in hybrider. Avhengig av nasjonal lovgivning kan CO2-avgiftene øke.
Hva er RDE?
RDE står for real driving emissions (reelle kjøreutslipp). Dette er en ny metode for å beregne andelen skadestoffer f.eks. nitrogenoksid (NOx) og svevestøv (partikler). Det er avgjørende at målingene skjer ved kjøring på vei under realistiske kjøreforhold og ikke på et laboratorium. Det skjer ved hjelp av bærbart måleutstyr (PEMS) som festes til avgassanlegget på testbilen.
Hva er Euro 6?
Euro 6 er betegnelsen på den gjeldende utslippsstandarden for skadelige stoffer. Den definerer lavere maksimalverdier for utslipp av partikler og nitrogenoksider fra biler enn Euro 5. Euro 6c-utslippsstandarden har vært obligatorisk siden september 2018*, som fastsetter enda lavere grenseverdier for antall partikler i bensinkjøretøyer sammenlignet med Euro 6b. For dieselbiler gjelder de samme grenseverdiene i syklusen for Euro 6b og 6c. Med utslippsstandardene Euro 6d-TEMP (siden september 2019*) og Euro 6d (fra januar 2021*), faller grenseverdiene for antall partikler og nitrogenoksider igjen litt i tråd med RDE.
*Gjelder nye biler. Nye kjøretøytyper er underlagt de nye utslippsstandardene ett år tidligere.Hva betyr Selective Catalytic Reduction (SCR)?
For å redusere utslippsverdiene fra en bil ytterligere tilføres dieselmotorer flytende ammoniakk, nevnt som AdBlue®,. Andelen nitrogenoksid reduseres med inntil 90 % ved hjelp av selektiv katalytisk reduksjon (SCR) med AdBlue®. Det som blir igjen, er vanndamp, nitrogen og CO2.
Hva er BluePerformance?
BMW bruker BluePerformance-teknologi for å redusere utslippet av nitrogenoksider fra bilene sine ytterligere. Denne teknologien gir enda lavere utslippsverdier. I tillegg til dieselpartikkelfilter og NOx-katalysator, har alle BMW 4-sylindrede dieselmotorer en SCR („Selective Catalytic Reduction“) katalysator med AdBlue®-injeksjon for en betydelig reduksjon i nitrogenoksidene i avgassen. Med introduksjonen av den nye 6-sylindrede dieselmotor-generasjonen fra 2020, vil katalysatoren nær motoren erstattes av et enda kraftigere SCR-system nær motoren. Dette forbedrer NOx-verdiene ytterligere, spesielt i bykjøring. I tillegg gir en andre SCR-katalysator i understellet ytterligere støtte, som avhengig av kjøretøy har sin egen AdBlue®-dosering.
Hva er et partikkelfilter?
Partikkelfilteret reduserer andelen partikler (svevestøv) fra dieselmotorer og bensinmotorer.
Hva innebærer WLTP for elbiler og hybridbiler?
Siden elbiler og hybridbiler i hovedsak brukes til bykjøring, har WLTP en ekstra City-fase (fase 5) for disse bilene i tillegg til de fire fasene lav, middels, høy og svært høy. Denne fasen kombinerer hastighetene i fasene lav og middels, som dekker bykjøring best. På denne måten er det mulig å oppnå realistiske rekkeviddeverdier.