Vårt verktøy for administrasjon av tillatelsene dine for vår bruk av informasjonskapsler er midlertidig frakoblet. Derfor kan det være noe funksjonalitet som krever ditt samtykke for bruk av informasjonskapsler mangler.
FINANSAVTLELOVEN
HVA INNEBÆRER DETTE FOR DEG SOM KUNDE?
NY FINANSAVTALELOV
Oversikt over hva dette innebærer for deg som kunde
Den 1. januar 2023 trer en oppdatert finansavtalelov i kraft. Hensikten er blant annet å styrke ditt forbrukervern og forebygge gjeldsproblemer.
På denne temasiden har vi forsøkt å samle alt som er relevant i ditt kundeforhold med BMW Financial Services Norge.
Husk, du er alltid velkommen til å kontakte oss ved eventuelle spørsmål eller funderinger!
OVERSIKT: FINANSAVTALEOVEN
Eksisterende kunde - ny lov
Den nye loven medfører ikke at kundeforholdet ditt opphører. Eksisterende avtaler vil fortsette å løpe. Dersom din avtale og/eller vilkår endres, vil du bli varslet.
Den nye loven gjør at du kan få mer informasjon fra oss, og ved inngåelse av nye avtaler kan det bli stilt flere spørsmål til deg - alt for å ivareta deg som kunde.
Sterkere forbrukervern
Ved inngåelse av nye avtaler har vi, i følge den nye finansavtaleloven, økte krav til å informere deg som forbruker og kan komme til å stille deg flere spørsmål før avtaleinngåelse. Dette for å sikre at vi har mulighet til å identifisere dine behov og gi deg tilstrekkelig med informasjon før en eventuell avtaleinngåelse på lån av din neste BMW.
Hva regulerer den nye loven?
Sammenlignet med tidligere lov inneholder den nye loven omfattende bestemmelser om kundens rettigheter og plikter. Dette omfatter bestemmelser om:
- hvordan avtaleinngåelse skal skje,
- angrerett for forbrukere,
- rettigheter og plikter ved bruk av elektronisk signatur,
- hva som kan skje ved avtalebrudd eller lovbrudd, og
- regler om klagebehandling.
Blir det vanskeligere å få billån?
Formålet med den nye loven er å forebygge gjeldsproblemer og vi har en plikt til å avslå lånesøknader dersom den økonomiske situasjonen din ikke er god nok. Dette for å sikre at du som kunde ikke påtar deg gjeld som du ikke evner å betale ned.
Svindelforsøk - hva er du som kunde ansvarlig for?
Dersom du mistenker at noen har misbrukt din elektroniske signatur eller BankID, må du varsle oss så raskt som mulig, da du kan få et større ansvar for tap.
Husk på å ta alle forholdsregler for å beskytte kodebrikke, personlig innlogging og passord. Du må aldri dele passord og kode med andre under noen omstendigheter.
Dersom du mistenker, eller vet å ha blitt utsatt for misbruk av elektronisk signatur eller BankID, ber vi deg melde ifra til oss snarlig etter oppdagelse av dette.
Varsling sendes til oss via: bmwfinans@bmw.no med emnefelt: Varsel om misbruk av e-signering.
Hvor finner jeg den nye finansavtaleloven?
Du kan lese mer på Finans Norge sine nettsider der du får en fullstendig oversikt over hva denne innebærer for deg som kunde. Loven kan du lese i sin helhet på Lovdata.
Generelle betingelser
Her kan du laste ned eksemplarer på våre generelle betingelser og informasjon til deg som skal finansiere kjøretøy hos BMW Financial Services.